طی نشستی در کانون پرورش فکری صومعهسرا؛
فلسفه فرهنگ مطالعه در رشد ذهنی کودک و نوجوان تبیینشد
همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صومعهسرا نشست تبیینی «فلسفه فرهنگ مطالعه در رشد ذهنی کودک و نوجوان» را با حضور اعضا و خانوادهها برگزارکرد.
بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، این نشست بهمناسبت سیودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و بهمنظور تبیین اهمیت و جایگاه فرهنگ مطالعه در ارتقای توانمندیهای ذهنی آیندهسازان با حضور کودکان، نوجوانان و خانوادهها برگزارشد.
مدیرکل کانون استان گیلان نیز میهمان این نشست تبیینی بود و از رویکرد این نهاد فرهنگی درجهت نهادینهسازی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برای حاضران صحبتکرد.
سیدجلیل میرعظیمی تصریحکرد: کتاب و کتابخوانی، اساس و مادر فعالیتهای مربیان کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان است و منابع غنی خواندنی مراکز فرهنگی هنری این مجموعه، ظرفیتی گسترده برای تربیت نسلی و آگاه کتابخوان محسوبمیشود.
این مدیرفرهنگی در تشریح دلایل اهمیت فعالیتهای کتابمحور از منظر دستاندرکاران کانون گفت: توسعه فرهنگی در گرو توجه به امر مطالعه و کتابخوانی است و برای رشد و تعالی ضرورتدارد زمینه اُنس و الفت هرچهبیشتر کودکان و نوجوانان با یار مهربان فراهمشود.
میرعظیمی در همینزمینه به برگزاری بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری و تولید فیلم سینمایی کتابمحور«باغ کیانوش» به همت این نهاد و باشگاه سینمایی سوره اشاره و افزود: هنرنمایی در عرصه قصهوقصهگویی، بهرهگیری از کتاب را طلبمیکند و داستان فیلم سینمایی باغکیانوش نیز برگرفته از کتابی با همین عنوان است.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان گیلان صحبتهای خود را با دعوت از پدرها و مادرها برای گنجاندن کتاب در سبد خرید خانواده و مأنوسسازی فرزندان با یار مهربان بهپایانبرد و از همراهی دستگاههای فرهنگی برای برگزاری این نشست قدردانیکرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صومعهسرا نیز از میهمانان این نشست بود و در ارتباط با ضرورت تلاش برای فربهی ذهنی و جسمی جهت کسب هویت و قدرت سخنگفت.
حسن اخگر در تشریح این موضوع اظهارکرد: فراگیری تعریف ذهن، شناخت جایگاه و آشنایی با ابزار پرورش اندیشه ودرعینحال، پاسخدهی به علتهای زیست، مقدمه فربهی و بهتبع آن، کسب هویت و قدرت بهشمارمیرود.
وی در تبیین سیر تاریخی بشر برای دستیابی به هویت و قدرت، سه عصر خرافه، اسطوره و حاکمیت مکتوبه را موردتوجه قرارداد و با اشاره بهچالشهای موجود میان معتقدان به خرافه، اسطوره و مکتوبه گفت: این چالشها تا به امروز نیز ادامهدارد و در راستای تقابل باورمندان به «مکتوبههای الهی و بشری»بهپیشمیرود.
این محقق و پژوهشگر توضیحداد: پس از بعثت ۱۲۴ هزار پیامبر که با مکتوبه و شیوهنامههای حکمی و الهی همراهاست و تدوین دستورالعملهای بشری مبتنی بر لیبرالیسم که نقطه تقابل غرب با دنیای اسلام بهشمارمیرود، درمسیر شکلدهی به تمدن اسلامی بهعنوان ششمین تمدن بشری حرکتمیکنیم و لازماست با شناخت درست حقیقت و واقعیت و تقویت قانونهای برگرفته از کتاب آسمانی قرآن، زمینههای این مهم را فراهمکنیم.
پوریا طالبی، مشاور و برنامهریزی تحصیلی هم میهمان این نشست بود و با اشاره به دیدگاههای شخصیتهای نامآشنا در ارتباط با لزوم خوداندیشی و تصور ذهنی مثبت به خود، اظهارکرد: تلاش و استمرارداشتن، لازمه موفقیت است و ضرورتدارد برای دستیابی به شغل و آیندهموردنظر برنامهریزیکنیم.
وی در همینحال، به ارایه راهکارهایی برای برطرفسازی موانع ذهنی، تغییر درونی و پرهیز از فضاهای منفی پرداخت و با تاکید بر لزوم افزایش اعتمادبهنفس و خودباوری افزود: ایمان به خدا، لازمه رسیدن به این هدفها است.
اشاره به اهمیت مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان و توصیه به حاضران برای همراهی با فعالیتهای این مجموعه فرهنگی، بخش پایانی صحبتهای طالبی بهشمارمیرفت.
این نشست که صبح روز دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۳ صورتپذیرفت، با تجلیل از سیده آیدا سیدزاده، نوجوان کتابخوان صومعهسرایی همراهبود و در پایان، حاضران از نمایشگاه تازههای کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازدیدکردند.